Jeg har lenge ønsket meg båt. Nå ble det omsider mulighet til å realisere ønsket.
I vinter har jeg lånt en åpen båt av Jan Odvar. Det kan være greit, men når temperaturen er +/- 0 og været er rimelig vekslende, ønsker man en båt hvor man kan krype inn og varme seg av og til.
Planen var opprinnelig å bruke pengene jeg fikk for meteoritten til å kjøpe en båt i 2013. Dessverre var det noen som var raskere og flinkere til å bruke penger enn meg den gangen. Men når huset nå har blitt solgt, har jeg valgt å innvestere gevinsten i en båt. Drømmebåten befant seg på Hamar, og jeg la ut på en tur sørover for å hente den i forrige uke.
Valget falt på en Buster aluminiums båt med kabin. Sengeplass for to, og Webasto diesel-varmer sørger for at fisket til vinteren vil skje i mer behagelige former.
En liten tur nedom Kongsberg/Drammen for å besøke venner og plukke opp Inger-Maren på veien ble lagt inn.
100 mil på norske “hoved” og lokale veier førte til en konklusjon: hvis noen hadde sittet baki båten under transporten, hadde de blitt mer sjøsyke enn noen noen gang kommer til å bli når båten går på vannet. Gjennom Tosentunellen måtte jeg ned i 40-50 for at båten ikke skulle hoppe i taket.
Stabelavløpningen skjedde på torsdag. Båten har dessverre ikke blitt døpt ennå, men skal etter hvert få navnet Meteoritten.
Jomfruturen skjedde i går, med Inger-Maren og meg ombord. Turen gikk fra Nevernes til Visten. To av norges vakreste fjorder på en gang. Været var strålende, og båten gikk strøkent. Motoren skal kjøres inn, men mot slutten av turen var det rom for å gi på litt.
De syv søstre og Rødøy ble passert på relativt nært hold.
Visten-fjorden regnes som Norges reineste fjord. Det har aldri vært noen form for industri langs denne fjorden, og begrenset med landbruk. Bønå gård er en av veldig få plasser det er fast bosetting.
Inner-Visten er en reise verdt!
Innerst i Visten ok vi oss tid til å fiske litt. Både Sjøørret og Laks kan man få, men Inger-Maren trodde hun hadde satt seg fast i bånn. Hard rykking og bakking ga ingen løsning, så jeg overtok stanga. Da mer rykking plutselig ga motsvar, ble det klart at det ikke var bånn, men fisk! Inger-Maren overtok stanga igjen, og landet sin største torsk på 2 kg.
På tilbaketuren fant vi ut at toppfarten for øyeblikket (med begrenset erfaring i trimming av båt) er 33 knop. Matros Fjeldheim ble også oppgradert til 1. styrmann undreveis.
Comments